دیزل ژنراتور

همیشه از فکرمان می گذرد که دیزل ژنراتور چیست و چگونه ساخته شده است

ریشه لغوی دیزل برگرفته از مخترع و مهندس آلمانی رودلف کریستیان کارل دیزل که در سال 1958 میلادی دیده به جهان گشود وی در سال 1880 میلادی پس از گذرراندن دوره های تحصیلی و آموزشی و کسب بالا ترین افتخارات دانشگاهی فارق التحصیل شد او توانست در سال 1892 میلادی پس از چهارده سال سعی و کوشش شبانه روزی، نوع خاصی از موتور احتراق داخلی را ثبت اختراع کرد و به همین خاطر به احترام این مخترع این موتورها را موتر دیزل نامیدند.موتور دیزل، به انواع شایع از موتورها گفته مشود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی در داخل موتور میتوانند مواد سوخنی را شعله ور سازند. 

مخترع موتورهای دیزل در سال 1913 میلادی بصورت نا مشخصی دیده از جهان بست

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور چیست :

دیزل ژنراتور متشکل از چهار جز مجزا به نام های موتور و ژنراتور و شاسی و رادیاتور میباشد 

کار موتور تولید تیروی متحرکه می باشد که سوخت فوسیلی موجود در باک را به داخل موتور انتقال داده و به وسیله سیستم احتراق انرژی فسیلی را تبدیل به نیروی متحرکه می کند در اینجاست که ژنراتور نیروی متحرکه تولید شده در موتور را به انرژی الکتریسیته تبدیل میکند.  

هر دیزل ژنراتوری که قرار است ساخته شود حتما باید روی یک شاسی فلزی قرار گیرند قبل از هر چیزی باید وزن موتور و ژنراتور و ملحقات دیزگر دیزل ژنراتور را که قرار است روی شاسی قرار گیرند را باید اندازه گیری کنیم سپس نوع آلیاژ فلزی که قرار است استفاده شود باید مد نظر گرفت، در نظر گرفتن لرزه گیرهای لاستیکی برای مقابله از لرزه های موتور و ژنراتور، اندازه گیری مصرف سوخت دیزل ژنراتور برای تعبییه مخزن سوخت لازم لرروی شاسی، استفاده از رنگ با استانداردهای ضد اسیدی و ضد زنگ زدگی و ضد احتراق،استفاده از بهترین لوازم جوشکاری در شاسی در نظر گرفته شود چون اگر آسیبی به شاسی برسد دچار مشکلات بزرگی در کل سیستم می شود که قابل جبران نیست.

ادوات دیگری که باید در کنار شاسی در نظر گرفته شود محل قرارگیری پیش گرمکن و محل قرار گرفتن تابلو راه انداز دیزل ژنراتور و محل انتقال سیم و کابل های فرمان به داخل موتور و ژنراتور و محل قرار گیری رادیاتور خنک کننده و محل قرارگیری کانوپی و محل قرارگرفتن گاری سیار که باید حتما درنظر گرفته شود فرداروزی خواستین یکی از این ادوات را اضافه کنید دیگر لازم به جوشکاری و آهنگری نباشد چون یوخت در داخل شاسی قرار دارد و بسیار خطرناک میباشد   

رادیاتور : وسیله ای است که از چندین نوع آلیاز ساخته می شود رادیاتور مسی و رادیاتور آلومینیومی، ازآنجایی که دیزل ژنراتور در 90٪ مواقع در داخل اطاقک یا داخل کانوپی قرار می گیرئ و همیشه در حالت ساکن میباشد و همیشه هوا را به سمت خارج هدایت می کند .

رادیاتور خنک کننده در سیستم خنک کاری دیزل ژنراتور نقش حیاتی را دارد،‌ در دیزل ژنراتور های بزرگ اصولا یک رادیاتور هوا خنک در مقابل رادیاتور خنک کننده قرار می گیرد تا هوای ورودی به رادیاتور را خنک نماید در داخل رادیاتور خنک کننده از آب و مایع ضد یخ به اندازه بزرگی یا کوچکی دیزل ژنراتور ریخته میشود نسبت ضد یخ به آب اکثرا 40 به 60 میباشد در بعضی مناطق سردسیر 50 به 50 یا  40 به 60 میباشد

ماده ضد یخ فقط بعنوان جلوگیری از یخ زدگی مورد استفاده نیست در مقابل گرما جهت جلوگیری از جوش آوردن آب و پوسیدگی جلوگیری میکند 

دیزل ژنراتور